Kucing Haiwan Kesayangan Nabi

Assalamualaikum...
sebagai pembuka kata aku pada hari ini...
khas buat pembaca2 diluar sana...
hari ini rase macam nak cerita pasal kucing pulak...

KUCING
kucing sejenis haiwan yang sangat comel dan manja...
mungkin ramai yang sudah tahu bahawa kucing merupakan haiwan kesayangan Nabi...
ianya harus dibelai dan dimanjakan...
janganlah ia dianiayakan walau tidak suka sekalipun...
ingat ye wahai kamu2 semua..
kerana apa??
kerana azab di neraka pasti akan tiba untuk memberi pembalasan terhadap perbuatanmu...


Secara jujurnya, aku ni memang takot pada kucing..
tapi xde la sampai nampak kucing je teros lari...
mcm watak LISA SURIHANI dlm filem "ISTANBUL AKU DATANG" tu...
hahaha
aku ni just takot kalau2 dia cakar ke atau gigit...
sbb itu sampai sekarang, aku xpernah berani dukung or gendong kucing...
aku just berani usap2 kepala dia je...
seriously...mmg xberani.
my family pon xpernah bela haiwan termasuklah kucing...
sayang memang sayang...
kesian memang kecian...
tapi my mom xtahan dengan kencing berak dia...
nak kena cuci lagi..
so, that's why ktorg xpernah bela kucing...

tapi nak dijadikan cerita, dlu pernah ada satu kucing ni, dia selalu datang uma aku...
actually dia kucing kawan aku...
time tu dekat uma flat lama aku...
my mom selalu jugak bagi dia makan ikan...
so, sejak itu dia pon selalu berkunjung ke rumah aku...
dia masuk melalui tingkap uma aku yang pecah..
bijak sgt...haha.
yang xboleh blar tu, dia pernah bawa boyfriend dia masuk uma aku...
haha...suka suki ati dia je...
dia bawa time malam2 pulak tu...
mmg good idea.
tapi satu ari dia muntah kt bawah meja makan aku...
so, my mom terpakse kena cuci...
em, thats why my mom xnak bela kucing...
kucing tu pon pernah beranak dalam kotak atas almari bilik aku....
xsangke sgt..
hehehe...
tapi ape2 pon aku masih rindu kat dia...
my DEBAB..rindunye.
cute x nme dia??hahaha...


dekat uma sekarang ni pon, still ada kucing yang datang....
my mom kasi sisa2 ikan yang lebih dan buang kt belakang uma...
xsangke pulak ada kucing yang makan...
so, disebabkan itu, uma aku dijadikan persinggahan bagi kucing2 ni mintak makanan...
kucing2 tu sume duduk kt belakang uma...
xkira siang, petang or malam...
kalau agk2 da lame tunggu tp still xde makanan...
diorang akan blah pegi cari mkanan kt tempat lain...
kdg2, dalam satu masa, banyak gila kucing yang datang
pelbagai jenis & warna ada...
7-8 ekor pon boleh ada...
dahsyat x?
diorang ni semua pggil kaum kerabat dia dtg join sekaki...
hehe...
tapi ade seekor yg special sekali...
kucing ni betina...warna putih...
dia baru datang...
ntah kucing siapa, aku pon xtahu...
ktorg pgil dy dengan nama PUTIH...
berbeza dgn kucing yang lain, kucing ni akan mengiau sebanyak mana yang dia mampu untuk panggil ktorg utk bagi dia makan...
memang bising giler...serious!!
hahaha...tapi kucing ni manje...dia xtakot dengan family aku....
kucing2 lain sumenye takot klau ktorg dekat gn mereka...
walaupon just nak bagi makan je...
macam lah ktorg ni nak apa2 kan mereka...
em, tapi xpela...
takot pon takot la...
ktorg tetap bagi makan...
walaupon xbanyak mana, tapi klau ade rezeki lebih, ktorg tetap akan bagi...
my mom sekarang pon da rajin beli makanan kucing...
kalau nak bagi ikan pon, xcukup la...
kadang2 diorang pon datang ramai2...
mcm bawak rombongan pulok...APTB!!
haha..

ni dy PUTIH...
comel x??
time ni dia tengah buat muke kesian...
hahaha

bukan men lagi dia panjat bonet kereta aku....

yang ni kucing jantan...
penakot sikit...


kucing ni baru datang uma aku...
dia pon penakot jgk...
ape pon xboleh... :)


posing itu penting...xkira tempat.
okeyh...hahaha


ni putih time aku bagi dy masok uma sekejap....
jalan sane jalan sini...
macam uma dy pulok...
hahaha...



em, ni je 3 ekor kucing yang datang uma aku pagi tadi....
yang lain xde la, so xbole nak snap picture...
maybe belom bangun tido kot... :)

buat pgetahuan semua, bukan kucing saje yang datang uma aku mintak makanan...
anjing pon ade jugk...
dahsyat x??
anjing tu kadang2 je datang...
sekarang ni pon da xde npk dy lalu kt belakang uma aku...
walaupon anjing, my mom tetap bagi makan jugk...
my mom cume campakkan ikan drpd pintu ke arah anjing tu...
xsusah pon..
janji kita xpegang dia...kan??
kalau niat kita baik, bukan kucing je yang kita perlu rase kesian dan bagi makan...
binatang lain pon perlu jugk...
mereka pon makhluk ciptaan Allah SWT.
xperlu membeza2kan...
okeyh sume.
sampai sini saje...
dan ingatlah
"tiap2 kebaikan, tuhan akan balas dengan kebaikan juga"


~assalamualaikum~


No comments:

Post a Comment

 
♥ Copyright © 2014 ♥