Mee Hoon Goreng


Assalamualaikum semua


Pagi tadi terasa nak buat mee hoon goreng pulak. Actually, let me be honest, saya tak pernah masak mee hoon goreng. Seriusly, memang tak pernah dan tak tahu. Memang menu tu yang sangat senang tapi hakikatnya, saya memang tak pandai buat sebab tak pernah buat. Hari ahad lepas, makcik dengan nenek saya datang rumah. So, my mom buat mee hoon goreng. Then time tu, saya tolong daripada A sampai Z. So, sebab itu la saya dah boleh ingat resepinye. hahhaha...kelakar kan. Actually kalu sebelom ini, saya tolong sikit2 je. sebab tu tak masuk kepala. :P


So, disini saya nak kongsikan resepinya pada semua...okeyh!!


MEE HOON GORENG (separuh bungkusan)


Bahan-bahan tumis :
  • 1 Bawang Besar
  • 2 or 3 Bawang Putih
  • Lada kering (1 gengam)
  • Ikan Bilis ( saya tak pakai udang kering, nanti gatal)
Bahan Lain-lain :
  • Mee Hoon (1/2 bungkus) - rendam dengan air biasa.
  • Ayam (potong kecil-kecil)
  • Fish Cake (bergantung nak berapa banyak) - potong menyerong
  • Taugeh
  • Kobis ( masa ini kat peti sejuk tak ada sawi, so pakai la kobis)
  • 1 biji limau kasturi
* Kalau anda suka lagi banyak bahan, bolehlah masukkan udang, sotong or kerang. Dan untuk sayur pulak, anda boleh tambah tomato.


Cara Memasak :
  1. Blender bahan tumis tadi
  2. Masukkan minyak masak, then masukkan ayam yang dipotong kecil-kecil tadi. Selang beberapa minit, masukkan fish cake.
  3. Kemudian, masukkan bahan tumis yang diblender tadi dan gaul sikit-sikit. Biarkan.
  4. Setelah berapa lama, masukkan garam, ajinamoto dan 1 1/2 sudu gula.
  5. Kemudian, masukkan kobis.
  6. Selang berapa saat, masukkan mee hoon yang telah direndam itu.
  7. Gaul bahan-bahan itu semua.
  8. Selang 1 minit, masukkan taugeh.
  9. Gaul lagi. Kemudian, masukkan perahan limau kasturi.
  10. Setelah siap, rasa dan kalau agak tawar, bolehlah tambah garam lagi. Lastly, setelah siap, hidangkan.



Amat mudah. Selamat mencuba. ^_^

No comments:

Post a Comment

 
♥ Copyright © 2014 ♥